Karamellpudding

1,5 dl sukker

Sukkeret smeltes i ei tørr steikepanne. Pass på at det ikke blir brent. Jeg pleier å røre i det og har ganske sterk varme til å begynne med. Når sukkeret begynner å smelte, skrur jeg ned varmen slik at det ikke brenner seg.

Når sukkeret er smeltet, helles det over i ei aluminiumsform. Pass på at hele bunnen blir dekket og at du ikke får flytende sukker på huden din, det er fryktelig varmt.

4 egg
4 ss sukker
1 ts vaniljesukker eller 05, vaniljestang
6 dl H-melk

Jeg pleier å varme melka, ha i sukker og vaniljestang. Vaniljestanga deles på langs og får ligge i melka mens den varmes opp. Deretter skraper jeg ut de svarte frøene. Har du ikke vaniljesstang, bruk vaniljesukker, men ha dette i etter at melka er varmet opp.

Eggene piske lett i miksmasteren, men ikke for mye. Det må ikke komme for mye luft i egga, da blir det "huller" i karamellpuddingen.

Melkeblandingen avkjøles noe før eggeblandingen has oppi. Deretter siler jeg melk- og eggeblandingen i forma.

Så koker jeg opp en halv liter vann som jeg har i langpanna. Forma med karamellpudding settes oppi og stekes i steikeovnen på 150 grader i ca 50 minutt.

Vanligvis lager jeg dobbel porsjon. Det passer fint i ei to-liters brødform, og er nok til 6 - 8 personer.

Karamellpuddingen er ferdig når du kan stikkke en kniv nedi og ser at melka ikke flyter ut.

Karamellpuddingen hvelves på et fat. Pass på at karamellsausen også får plass på fatet. Serveres med litt piska krem.

Oppskrifta er tatt fra Den rutete kokeboka til Ingrid Espelid Hovig.

Kommentarer

Populære innlegg