Engelsk fruktkake

Denne kaka passer best til jul. Jeg lager den rundt første søndag i advent.



2 dl hvetemel
1,5 dl sukker
3-4 egg
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 pk dadler
2 pk coctailbær
4 - 5 dl paranøtter

Jeg pleier bruker færre paranøtter i og mindre dadler i. Men, så tar jeg i fiken, aprikos, valnøtter, pekannøtter eller det jeg måtte ha lyst på av tørka frukt og nøtter. I år ble det en del tørka tranebær, aprikos, dadler, valnøtter, hasselnøtter, dadler og fiken.

Jeg blander frukta med mel, bakepulver og vaniljesukker. Da blir frukta melete, og blandingen henger sammen.

Så visper jeg eggene med sukkeret og blander dette i fruktblandingen.

Dette blir nok til ei brødform på 2 liter. Jeg kler forma med folie som jeg smører og så steikes kaka i 150 grader i cirka 1 time og et kvarter.

Deretter pakker jeg kaka inn i folie og lar den ligge og godgjøre seg til jul. Den skjæres i tynne skiver før servering.

Kommentarer

Populære innlegg